The Binding of Isaac

Vzpomínáte si ještě na Super Meat Boye? Roztomilého masového hrdinu, překonávajícího různé smrtící překážky v honbě za svou vyvolenou? Ne? To znamená dvě věci – máte o poznání méně vrásek, možná vám zůstaly i nějaké vlasy na hlavě (hra je opravdu, ale OPRAVDU těžká, počítadlo úmrtí se protáčí skoro bez přestání) a za druhé přicházíte o svěží, graficky osobitou a neotřelou plošinovku. Ale proč ji zmiňuju, The Binding of Isaac je totiž další hra, ukuchtěná v Californii dvojicí vývojářů Edmundem McMillenem a Florianem Himslem. A se Super Meat Boyem si vskutku v ničem nezadá. Náročností počínaje a grafickým ztvárněním konče.

2

Abych vás uvedl do děje (děj opravdu není na dlouhé povídání, takže váš rozečtený Ulysses může zůstat v klidu, tohle pro něj hrozba nebude). Malý Isaac žije šťastný život se svou matkou, když jednoho dne, to se prostě může stát každému, promluví k matce hlas shůry a poradí ji, že pokud chce malého synka spasit, musí ho zbavit všech pozemských věcí. Žena božský hlas vyslechne a zavře nahého Isaaca ve svém pokoji, bez hraček a všech ostatních věcí. Tím to samozřejmě nekončí a hlas se ozývá znova – „Chceš-li syna spasit, musíš ho zabít.“ Nemilá situace. Matka, jakožto správná křesťanka sledující náboženské kanály, chce syna opravdu spasit. Třeba sekyrou. Isaacovi moc možností nezbývá a tak na poslední chvíli uniká padajícími dveřmi do sklepení. A to je chvíle, kdy se postavičky ujímáte vy.

3

Herní mechanismy jsou strohé stejně jako příběh. Avšak fungují dokonale. Hra je v podstatě rouge-like střílečka s procedurálně generovaným světem. V praxi to znamená, že jakmile umřete, věřte mi, že to nebude jen jednou, vaše postava ztratí všechny schopnosti a začíná znova a beze všeho. Svět se s každým dalším průchodem mění, nikdy nenajdete úplně stejné místnosti, respektive je nějaký klíč, podle kterého jsou vytvořeny, ale zkrátka a dobře každá hra je unikátní. Vždy svůj nový pokus začínáte v prázdné místnosti, bez jakýchkoliv speciálních schopností (ty jsou alfou a omegou hry, viz. níže). Isaacovou zbraní jsou slzy, ano slzy. Neroní je tedy pod sebe, jako každý jiný smrtelní, ale střílí je různě daleko s různou kadencí, to je zase ovlivňováno sebranými schopnostmi (tentokrát už opravdu níže).

4

Takže, chodíte bludištěm (Isaaca ovládáte na WASD, šipky používáte na směrování střel), pozorujete mapku v pravém horním rohu, životy pak kontrolujete v rohu levém. Bludiště se skládá z jednotlivých místností, které jsou většinou naplněny houfy různých potvor. Pokud se vám poštěstí a nenarazíte na místnost s nebezpečnou havětí, čekají vás nějaké smrtící překážky, boss anebo minimálně miniboss. Zkrátka to není procházka růžovým sadem. Ale protože jste nezdolatelní hrdinové, likvidujete všechno, co se hýbe pomocí vašich slz. Jenže! Samotné začáteční slzy nejsou úplně nejsilnější, na první úrovně hry dejme tomu, a jak klesáte sklepením hloub a hloub (celkově je pět úrovní), různé vylepšení se vám budou hodit. Na každé úrovni vás čeká boss. Jejich obtížnost se dost různí, někteří bossové jsou snadno zvládnutelní i se základní výbavou, jiní můžou být opravdovým oříškem. Po páté úrovni budete konečně čelit své největší hrozbě a nemesis – své matce.

6

Teď už konečně k tolik slibovaných vylepšením. Po cestě totiž narazíte na nespočet předmětů, kamarádů, automatů, apod. Některé vám vylepší dostřel, díky dalším budete mít toxické vybuchující slzy, tu potkáte kamaráda v podobě mouchy, která vás bude následovat, tady zase sníte srdce a na hlavě vám vyroste nádor – takže budete moci běhat rychleji, to dá rozum. Na každé úrovni najdete jedny zlaté dveře (některé jsou opatřeny zámkem, který je potřeba otevřít pomocí klíčů nalezených po cestě), za nimiž výjimečně nejsou nepřátelé, ale nějaký užitečný předmět. Krom předmětů a přátel máte možnost opatřit si po cestě i nějaké pilulky a karty. Fungují dost podobně, prostě je sníte/použijete a oni vám buď dají nějaký bonus, nebo vás naopak nějak znevýhodní, je to risk. Ještě je dobré zmínit, že krom výše zmíněných ingrediencí, narazíte i na srdíčka, které vás, wait for it…, oživí! Červená, modrá, bílá, černá, každé srdce má jiný účel, ale na to si časem přijdete sami. Peníze, ha, peníze. Málem bych na ně zapomněl. Za sesbírané zlaťáky, padají třeba z hovínek, skoro jako v reálném životě, můžete nakoupit plno proviantu, od klíčů až po srdíčka.

5

Abychom vás neošidili o technickou stránku hry, je dobré zmínit, že vás, jelikož se nejedná o žádný AAA titul tak nepřekvapivě, nečekají nějaké grafické žně. Californské duo, převážně pak McMillen má osobitý výtvarný styl. Roztomilá malovaná grafika, jako by vypadla z nějakého infantilního komiksu. Vše se pěkně hýbe a vy si vlastně ani nedokážete představit, že by gamesa vypadala jinak. Stejně jako v Super Meat Boy je i v The Binding of Isaac hodně krve, ale takové té kreslené, roztomilé, takže se nebojte, rodičové! Vaše děti po zahrání opravdu nebudou prahnout po koupi motorové pily a hokejové masky. Zvuky a hudba můžou být sice repetetivní, ale to bude asi cokoliv, určitě po 589. pokusu. Slzy dělají zvuky skoro jako slzy – „blop“, netopýři dělají zvuky jako netopýři „kví“, pavouci dělají…pavouci zvuky nedělají. Zkrátka a dobře, celé to tak nějak funguje a je v symbióze. Jednoduchá a kouzelná grafika s účelným a chytlavým ozvučením.

1

A jsme u resumé. Vzhledem ke generovanému prostředí je tu vysoká míra znovu hratelnosti. Každým průchodem a splněním achievmentů (sesbírejte tolik a tolik zlatých, neumřete, a tak dále) můžete navíc odemknout nové hratelné postavy. Pokud hledáte nějakou jednoduchou (časově, rozhodně ne obtížností) hříčku, kterou jednou dvakrát za den zapnete, odehrajete pár pokusů a pak se k ní vrátíte zítra, The Binding of Isaac je přesně pro vás. Okouzlující rouge-like dobrodružství.

90%

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář